Na čem závisí výše vašeho povinného ručení
Zákonné pojištění vozidla, obecně známé jako povinné ručení, musí uzavřít majitel každého automobilu. Pokud se nechcete dostat do problémů s policií, nebo dokonce splácet v případě vámi zaviněné těžké nehody škody až do konce svého života, musíte si zvolit některou z variant povinného ručení. Závisí jen na vašem výběru, zda budete platit adekvátně vysokou částku a zda budete v případě potřeby dostatečně kryti pro škody na majetku i zdraví osob, v nejhorší verzi i pro odškodnění pozůstalých.
Limity a výše splátek
To, kolik peněz budete skutečně platit, ovlivňuje řada různých okolností. Nenechte se zlákat jen reklamami, ale pečlivě zvažujte, nejen výši splátky, ale také to, jak vysoké pojistné limity potřebujete. Pojistný limit je částka, do jejíž výše za vás pojišťovna zaplatí škodu. Jeho minimální výše je u majetku 35 mil. Kč a u usmrcení osoby stejná suma. Maximální limit může dosáhnout až 250 mil. Kč. Pokud jezdíte často a i delší trasy, vždy je lépe mít limit spíše vyšší. Naopak, pokud jezdíte jen nakoupit a jednou za 14 na pár kilometrů vzdálenou chatu, možná vám postačí limit základní. Bohužel, těžce havarovat se dá i pár metrů od domova, takže finální rozhodnutí o výši limitu je na vás.
Porovnejte nabídky pojišťoven
Výši pojistky může dost zásadně ovlivnit i výběr pojišťovny. Nenechte se zlákat na údajně výhodné balíčky několika pojistek u jednoho pojistného ústavu. U aut to obvykle bývá havarijní pojištění a povinné ručení v jednom. Někdy můžete díky různým akcím získat daleko výhodnější kombinaci u dvou různých pojišťoven. Měli byste si také zjistit, jaké bonusy pojišťovna poskytuje, jaké služby dostanete v případě dopravní nehody a jaké jsou možnosti připojištění, například populární připojištění čelního skla.
Jste dobrý řidič? To by se vám mohlo vyplatit
Pro výši ceny jsou zásadní dvě skupiny údajů. První se věnují majiteli vozidla. Pojišťovna bude chtít vědět, jak dlouho máte řidičský průkaz, jak dobrý řidič jste, tedy zda jste v minulosti už havarovali, nebo ne, zda se jedná o vaše první či několikáté auto atd. Ušetřit se dá třeba tak, že když pořizujete první auto svému potomkovi, nezapíšete do registru jako majitele syna nebo dceru, ale někoho z rodičů. Důvod je jednoduchý. Začínající řidič nemá v souvislosti s pojištěním žádnou historii a tudíž ani nárok na jakýkoliv bonus, zatímco rodiče vlastnící auto většinou ano. Navíc mladí řidiči jezdí většinou riskantněji a i to je důvodem, proč jim pojišťovny nedávají nijak výhodné nabídky.
Pojišťované vozidlo – druh, značka, výbava a technické parametry
Druhá část údajů se týká pojišťovaného vozidla, které najdete v naprosté většině na velkém technickém průkazu. Jedná se o druh vozidla (osobní, nákladní, dodávka…), značku a typ, jeho stáří a technické parametry: zdvihový objem (jinak také objem motoru), celková hmotnost automobilu, či výkon motoru. Další okruh otázek se může týkat vybavení vozu (typ audia, počet airbagů, zda má klimatizaci a jakou, přídavná světla, tažné zařízení apod. Obecně platí čím dražší auto (vyšší objem motoru i výkon a lepší výbava), tím vyšší pojistka. Zásadní také je, zda se jedná o soukromé či firemní auto a pokud s ním podnikáte, tak zda ho používáte jen sami pro sebe, nebo i pro klienty (třeba jako taxi).
Mapy nehodovosti
Důležitá je i lokalita, kde majitel auta žije. Pojišťovna bude chtít vaše poštovní směrovací číslo, protože má mapy nehodovosti. Majitelé žijící v okresech s vyšší nehodovostí mají pojistky dražší. Finální cenu také určuje, zda pojištění platíte ročně, čtvrtletně nebo měsíčně. Nekývněte hned na první nabídku, porovnejte jich raději více. Navíc, někteří zprostředkovatelé či specializované weby mohou mít i akce, které pojištění dále zlevní.